Bovag onderhoudt fietsenkartel

• Fred

Enkele dagen geleden kocht ik een prima fiets (alu, dubbel geveerd, trommelremmen, 8 versnellingen, dynamo in de naaf) bij Aldi voor 400 Euro. Afstellen van remmen en versnellingen is na enkele dagen noodzakelijk. Dus ik dacht, even naar de fietsenmaker. Deze weigert omdat zijn brancheorganisatie BOVAG beweert dat hij daarmee de garantie zou overnemen. Lijkt me ook niet onredelijk als een fietsenmaker verkeerd afstelt. Toen de volgende smoes: omdat hij wegens personeelsgebrek alleen werkt voor vaste klanten. Toen ik er op wees dat ik al jarenlang bij hem laat repareren kreeg ik te verstaan dat meneer alleen bij hem gekochte fietsen afstelt. Het aloude fietskartel bestaat nog steeds! Werk voor de NMA.

• ab

NMA is flauwekul, maar uw fietsenmaker is niet goed wijs!!!

Breng de fiets maar bij ons, wij doen het wel.

Voor garantie moet u bij de aldi zijn.

• Fred

Beste Ab,

Graag je mailadres en woonplaats naar mij sturen.

Vriendelijke groet,

Fred

• pieter

fietsen van de super - of bouwmarkt zijn vaak van een zodanige kwaliteit dat de reguliere fietsenhandel zijn vingers er liever niet aan brandt. Je moet je voorstellen dat je een niet zo oude fiets naar de fietsenmaker brengt waar vanwege de matige bouwkwaliteit al heel veel aan mankeert, en je krijgt na reparatie de (helemaal niet onredelijke) rekening die de restwaarde van deze fiets bijna gaat overtreffen, dan heeft de fietsenmaker geen zin in de (soms langdurige, geld kostende) discussie met de klant die de fiets niet eens bij hem heeft gekocht, en waar hij langs die weg dus ook niets aan heeft verdiend.

Een shimano versnellingsnaaf zegt niets over de bouwkwaliteit van het geheel. (Overigens zijn shimano versnellingsnaven niks beter dan een andere, de totale levensduur valt tegen)

De basis is het frame en daar gaat veel mis bij goedkope barrels. Asymmetrie komt veel voor, ofwel frames die al krom uit de fabriek komen.

Een slecht ontworpen of gebouwd frame levert nooit een goed rijdende fiets op, al hang je er ik weet niet wat in. Verder gaat er veel mis op hele fundamentele delen van die fietsen, zoals trapassen, velgen spaakwerk en voorvorken, die van “barrel” kwaliteit zijn, of slecht gemonteerd, en het na korte tijd begeven als de fiets een beetje wordt belast. Breng hem dan naar de fietsenmaker en hij loopt het risico op een felle tijdrovernde (tijd = geld, hij moet ervan leven) discussie met een klant die de rekening krijgt gepresenteerd.

• Biker Paul

Mijn plaatselijke fietsenmaker doet dit ook, je wordt erop gewezen als je binnenloopt, grote merken worden gerepareerd en de troep van de bouwmarkt, HEMA, Blokker, Aldi, Lidl maakt ie niet ! Ergens geef ik `m groot gelijk, z`n vaste klanten kunnen hun fiets niet laten onderhouden omdat er telkens van die figuren met een waardeloze fiets voor z`n giechel staan ! Het klopt niet echt maar ik begrijp het wel…………….

• Fred

pieter schreef:

>

> fietsen van de super - of bouwmarkt zijn vaak van een

> zodanige kwaliteit dat de reguliere fietsenhandel zijn

> vingers er liever niet aan brandt.

Als consument wil ik zelf de prijs/kwaliteitsverhouding van wat ik koop kunnen beoordelen.

Na aankoop heb ik er recht op dat elke fietsenmaker repareert.

> Je moet je voorstellen dat

> je een niet zo oude fiets naar de fietsenmaker brengt waar

> vanwege de matige bouwkwaliteit al heel veel aan mankeert, en

> je krijgt na reparatie de (helemaal niet onredelijke)

> rekening die de restwaarde van deze fiets bijna gaat

> overtreffen, dan heeft de fietsenmaker geen zin in de (soms

> langdurige, geld kostende) discussie met de klant

Ik zie niet wat voor discussies nodig zijn: de gevraagde reparaties worden vastgelegd in een reparatie-opdracht, reparatie wordt uitgevoerd, volgens tarieven in rekening gebracht en betaald.

> die de

> fiets niet eens bij hem heeft gekocht, en waar hij langs die

> weg dus ook niets aan heeft verdiend.

Aha, hier gaat het dus eigenlijk om, hij wil dubbel verdienen. Maar als consument wil ik dat het kopen en repareren onafhankelijk van elkaar plaats kunnen vinden! Nu zijn de verkoopprijzen van fietsen in de vakhandel veel te hoog, naast overigens pittige reparatietarieven.

> Een shimano versnellingsnaaf zegt niets over de bouwkwaliteit

> van het geheel. (Overigens zijn shimano versnellingsnaven

> niks beter dan een andere, de totale levensduur valt tegen)

> De basis is het frame en daar gaat veel mis bij goedkope

> barrels. Asymmetrie komt veel voor, ofwel frames die al krom

> uit de fabriek komen.

> Een slecht ontworpen of gebouwd frame levert nooit een goed

> rijdende fiets op, al hang je er ik weet niet wat in. Verder

> gaat er veel mis op hele fundamentele delen van die fietsen,

> zoals trapassen, velgen spaakwerk en voorvorken, die van

> “barrel” kwaliteit zijn, of slecht gemonteerd, en het na

> korte tijd begeven als de fiets een beetje wordt belast.

> Breng hem dan naar de fietsenmaker en hij loopt het risico op

> een felle tijdrovernde (tijd = geld, hij moet ervan leven)

> discussie met een klant die de rekening krijgt gepresenteerd.

De tijdrovende discussie wordt in mijn geval op gang gebracht door een reparateur die mij als klant weigert omdat ik niet bij hem gekocht heb.

Dit is gewoonweg illegale kartelvorming, zowel op landelijk niveau (Bovag) als plaatselijk: “U zult niemand in Zoetermeer vinden die een bij Aldi of Lidl gekochte fiets voor u zal afstellen”.

Ook dom om op deze wijze je monopoliepositie te willen handhaven, want onhoudbaar! Zorg gewoon dat je als ondernemer een redelijke marge maakt op zowel verkoop als service.

Fietsen zijn in Nederland gewoon veeel te duur, net als b.v. aannemers, grond, medicijnen, telecom, CD's, allemaal door illegale kartelvorming leunen deze branches op de rest van de economie die wel concurrerend moet werken.

• ab

Wat ik eigenlijk wilde zeggen: Wij repareren alles alleen ik vind wel dat als je de fiets bij een branchevreemde handelaar koopt dat deze eigenlijk ook de fiets moet afstellen.

Als je vind dat je er RECHT op hebt om je fiets te brengen bij een ERKENDE hersteller en dat je er RECHT op hebt dat de fiets juist daar gerepareerd MOET worden dan vind ik dat de desbetreffende hersteller er RECHT op heeft om je de deur te wijzen.

Ik weet niet wat voor werk dat je zelf doet maar je moet wel een beetje logisch nadenken vind ik. Ik koop mijn auto ook niet bij de doe het zelf winkel.

Wij repareren wel maar wel op onze tijd en onze manier. Garantie alleen op de reparatie en niet op evt. onderdelen die door de leverancier niet goed geleverd zijn!!!

Vriendelijke groet, Ab

• pieter

Het is niet alleen jouw recht om je fiets te laten repareren bij wie je wilt, maar ook het recht van de fietsenmaker om inkomsten te weigeren door werk dat hij niet wil. De discussies die ik bedoel heb ik vaak genoeg aangehoord om te weten waar ze over gaan: over barrels die ter reparatie worden aangeboden en waarvan de klus wel erg duur is uitgevallen. Soms duren deze duscussies even lang als de reparatie heeft geduurd, en leveren zowel de fietsenmaker als de aanbiedende klant alleen maar een hele boel ergernis op. Daar zit de fietsenmaker niet op te wachten.

Bij de meeste fietsenwinkels is de werkplaats er niet primair voor het repareren van kapotte fietsen, maar primair voor het afleveren van nieuwe fietsen, en het uitvoeren van de eerste servicebeurt. Bij de meeste fietsenwinkels is de werkplaats niet of nauwelijks winstgevend. Reparaties aan fietsen van klanten, en ook fietsen die bij hem gekocht hadden kunnen zijn, horen er een beetje bij. Een half uur discussieren met een klant waarbij de klus te duur was, kost de winst van de hele dag, en nog meer als de klant niet betaalt en zijn fiets dan maar achterlaat: wat moet je als merkdealer met een ALDI fiets? verkopen doe je hem niet, want je vergooit er je naam mee. Dan ga je misschien tijd steken in het ongedaan maken van de reparatie, zodat de onderdelen herbruikbaar zijn.

Ik repareer zelf fietsen en heb de producten van bouw en supermarkten wel erg vaak in de touwen, en met hele rare mankementen. Als zulke barrels te veel mankeren doe ik ze niet.

• pieter

Als jij met een Dacia of Lada naar de Mercedes dealer gaat voor reparatie kun je er donder op zeggen dat hij je uitlacht. en de staat uit jaagt.

• Snorkel

Reparatie nooit weigeren,ook een Aldi of bouwmarkt klant,kan uw klant worden.

Netjes uitleggen,dat wanneer het echt druk is eigen klanten voorgaan,maar dat wel op redelijke termijn de fiets gerepareert kan worden.Als dit op een nette en redelijke manier wordt uitgelegd zal de klant hier zeker begrip voor kunnen opbrengen.

Uiteraard iedere minuut dat aan deze fiets wordt gewerkt moet berekend worden even als gemonteerde onderdelen en kleinmateriaal.

Mensen raken,mede door het internet steeds verder geinformeert over merken,prijzen,en gemonteerde componenten.In het verleden kwam een klant als leek een winkel binnen en moest volledig worden geinformeert.Tegenwoordig zie ik bij dealers dat klanten binnen komen,weten welke framemaat ze moeten hebben,weten welk versnellingssysteem zij willen,en en niet te vergeten,voor de klant vaak het belangerijkste de prijs! De dealer wordt gevraagd of hij gewenste fiets kan leveren,en tegen welke prijs.De detailist die op dat moment de fiets tegen de scherpste prijs kan leveren heeft de klant.Persoonlijke service en aandacht voor de klant wordt zeker gewaardeerd,en ook voor een klein percentage klanten kan dit doorslaggevend zijn,maar de prijs staat hedentendage toch echt op de eerste plaats.

Wat ook de doorslag kan geven is de mogelijkheid om e.v.t. te kunnen inruilen,maar doordat deze markt bijna volledig is overgenomen door het internet is het voor de dealer haast onmogelijk om nog een redelijke prijs te kunnen geven.

Steeds vaker zie ik het voorkomen dat er bij vooral grote dealers direct de maximale korting wordt gegeven,en dan kan er e.v.t. ook nog ingruild worden maar tegen handelsprijs.Voorbeeld: een nette Gazelle Orange met een nieuwwaarde van ongeveer €850,- wordt dan na 3 jaar ingeruild voor €150,- en geen €350-400 wat in het verleden dan normaal zou zijn geweest.Deze manier wordt al toegepast bij enkele grote rijwielzaken.

Dealers zouden een verkoopcontract kunnen opstellen waarin alle persoonlijke gegevens van de klant,en het door hem/haar gekochte rijwiel staan.Deze klant zou dan tegen een “eigen klanten tarief” kunnen worden geholpen.

Voor al het overige,o.a; gebruikte of nieuwe fietsen gekocht via Internet,nieuwe merkfietsen gekocht bij andere dealers,of de fietsen uit het grijze gebied van de Gamma,Aldi Lidl,enz enz.Voor al deze fietsen zou er een hoger werkplaats tarief moeten zijn,die gerust naar €60,- p/u mag,en voor vaste klanten een uurtarief van b.v.b €40,-

Daar de markt zich steeds verder beweegt naar de richting van het internet kan het in de nabije toekomst rendabel worden om een winkel te openen die uitsluitend onderdelen verkoopt en repareert.Het grootste probleem is het vinden van technisch goed onderlegde monteurs die rendabel/winstgevend kunnen werken.Bij alle rijwielzaken die ik in het verleden heb bezocht lukte het vrijwel niemand een werkplaats rendabel te krijgen.Eerder was het zo dat dealers blij waren als een werkplaats kostendekkend kon functioneren.Met de huidge tendens is dat een punt die eens goed onder de loep genomen moet worden.Kortom: winstgevend zorgen te krijgen die werkplaats!

Uuuhh ja…..zoiets,en nu ga ik weer verder met mijn fles Ketel1. Greets Snorkel.