slechte kwaliteit Giant

  • Erik

    Ik heb vorig jaar Januari 2001 een Giant Tourer Lite gekocht, 21 versnellingen Shimano (Fl 1750,=), en heb ondertussen na 6000 km en 1 jaar nog 3 bruikbare versnellingen over. De ketting is al 3 maal vervangen door Profile fietsenmaker (+- Fl 70,= per keer), ook door duurdere en nu moet er een hele zooi nieuwe tandwielen op, van rond f250 (ex arbeidkosten). Intussen heeft deze fiets al zoveel onderhoud gekost dat ik beter een ander had kunnen kopen. Ik vroeg mij af of er iemand nog zo'n slechte ervaring heeft met Giant. Ik fiets immers ‘maar’ 120 km per week (naar school, over asfalt) en spoot wekelijks teflon op ketting+bladen. Op die manier moet je langer dan een jaar kunnen doen met n fiets van 1750 piek, vind ik.

    Mvrgr. Erik

  • Harrie

    Wat zegt je rijwielhandelaar er van ?

    Hij zal wel meer fietsen verkopen en in onderhoud hebben (misschien hetzelfde type of vergelijkbaar) en zal je wel een goed antwoord kunnen geven.

  • pieter

    Doe eens een beroep op de wet, die het woord “productaansprakelijkheid” in zich heeft. Je hebt als consument RECHT op een goed product en de winkelier is verplicht te zorgen dat een product een redelijke termijn goed blijft functioneren.

    Een jaar is voor een fiets VEEL te kort. Allen reparaties behoren voor rekening van de WINKELIER te zijn. Het gaat hier bovendien niet om een karretje bij de bouwmarkt voor € 250 of zo. Ik vind dat de leverancier je afscheept met onterechte kosten en ellende.

  • pieter

    Bel eens met de tros radarlijn 0800 1343 (gratis) over dit geval.

  • mudbiker

    ik ben niet zo,n fan van giant maar dit is alleen slijtage van de ketting,als je fietst slijten de onderdelen nu een maal,ik doe ook maar zo,n 2000km met een cassette en een ketting maar die zijn wel van shimano xt en ik rij 70% van die km in het bos en door de prut.giant staat er om bekent dat ze mooie fietsen maakt maar die afmonteerd met rommel,vraag eens aan je fietse maker of hij er eens een shimano deore ketting op doet en een deore cassette,voor een mooie prijs want je praat nu wel over 80 euro,en spuit er geen teflon op maar een smeermiddel van shimano,en nee ik heb geen aandelen shimano maar dit is gewoon goed spul,alsje hetgoed onderhoud.je kan er nartuurlijk ook sram op gooien maar of een profil fietsen maker dit heeft ik denk het niet.je kan nartuurlijk ook eens naar een andere fietsenboer gaan.de garantie geld toch niet op draaiende delen dus dat maakt ook niet zo veel uit

  • pieter

    Mee eens, er zijn betere spullen te koop, maar voor dat bedrag moet een fiets een langer leven beschoren zijn, OOK DE DRAAIENDE DELEN, dat is wat anders dan de banden en zo. De fiets moet gewoon een redelijke tijd fietsbaar zijn, en alles moet werken, anders heb je geen goed product. Ik zou de onderste steen boven laten komen, want dit kan niet, ook NA de garantietermijn heb je recht op een goed rijdende fiets, en is de leverancier, de fietsenwinkel dus (NIET de fabrikant of importeur) aan te spreken op de kwaliteit van het geleverde. Ik meen, dat de leverancier moet aantonen dat jij er niet zorgvuldig mee omgaat of zo, en niet andersom, om onder de aansprakelijkheid uit te komen. Stel die vraag eens op het genoemde gratis nummer: 0800 1343 van trosradar.

  • Van Hebscheuteren

    Erik

    Dit is niet abnormaal hoor vooral niet als je ook met slecht weer rijd.

    Maak je je ketting wel eens schoon.

    Ik doe dat en tot 2 keer in deweek in zo'n bakje met borstels.

    Ik doe ook ongeveer 200o km met een ketting en 6000 met de tandwielen voor.

    Jan.

  • Michel the mechanic

    Giant monteert veel zooi door elkaar en inderdaad op ketting en tandwielen wordt vaak bezuinigt en imitatiedelen gemonteerd.

    Okee shimano cassettes zijn perfect,kies voor een hg-90 kwaliteit.Maar door de loop van de jaren dat ik in de sport en het vak aktief ben weet ik dat een sachs ketting nog mooier en soepeler loopt dan een shimano ketting.

    Wil je het helemaal perfect monteer dan een shimano hg-90 cassette met een rollhof ketting,dat is super.

  • MiketheBike

    Je hebt maar een jaar garantie op draaiende onderdelen, dit betreft dus geen garantie op banden, ketting, derailleurs, naven en balhoofd.

    Maar je mag op zich wel verwachten dat het langer mee moet kunnen, echter is de kant van de klant ook belangrijk. Ten aanzien hoe hij met de fiets omgaat qua onderhoud. Als je een “ONDERHOUDSVRIENDELIJKE” fiets zoekt moet je een gesloten kettingkast nemen. Niet veel zwaarder en tegenwoordig te koop met 7 versnellingen enz…

    Maar je kan ook een derailleur nemen, maar dan moet je deze toch af en toe vertroetelen, maw heeft onderhoud nodig.

    PS Teflon vndt ik een van de slechtse middelen, ten eerste al in Tefal pannen en ten tweede als smering.

    Niet de verkoper is aansprakelijk, maar de fabrikant. Als je een goede dealer hebt zou deze de klacht moeten doorgeven aan de Fabrikant. In dit geval dus Giant.

    Daar zou een expert naar de fiets moeten gaan kijken en deze beslist wat er mee word gedaan. Uit coulance een nieuwe fiets leveren als de fout bij Giant blijkt te liggen. Of een beslissing uiten wat misschien niet positief is voor de klant, maar wel een eerlijk beeld levert. Want laten we eerlijk zijn, je mag natuurlijk kwaliteit eisen van een bepaalde prijscategorie, maar een Rolls krijgen voor de prijs van een Lada kan eenvoudig weg niet.

    En bovendien belangrijk is hoe gaat de gebruiker er mee om, dat wordt hier niet verteld. Want als je een sterke en zware vent bent van boven de 100 kg en je rijdt met “goedkoop” materiaal dan kun je er simpelweg vanuit gaan dat dit niet lang meegaat.

    Dus, voordat je kritiek uit, zoek het uit met je Giant dealer of ga daar dan naar toe.

    En laat deze contact op nemen met Giant of doe dit zelf.

    Telnummer van Giant is 0320-296 296

    Suc6

    MiketheBike

  • pieter

    Beste Mike.

    Jouw opmerking dat de fabrikant aansprakelijk is en niet de verkoper, is een veelgehoorde misvatting. KLOPT NIET. Het is wel degelijk de verkoper die aansprakelijk is in het kader van de productaansprakelijkheid. Je hebt dus ook (voordeel) maar één aanspreekpunt en dat is de winkelier. Hoe die het regelt met importeur of fabrikant is de zaak van de winkelier en niet van de klant. Als de winkelier hier wel een beroep op doet is dat niet juist, is die foutief het aan het afwimpelen. De winkelier blijft verantwoordelijk voor het verkopen van een goed produkt. Kortom: als klant heb je uitsluitend met de winkel te maken en die heeft een aantal wettelijke verplichtingen die verder gaan dan de fabrieksgarantie. Afgaande op het verhaal van deze Giant denk ik dat je daarop een beroep kunt doen.

    Wettelijk geregeld, en de wet geldt voor iedereen en voor alle producten.

    Hieraan wordt in Trosradar (maandagavond Ned 2) regelmatig aandacht besteed, en vooral aan het feit dat maar weinig klanten, maar ook winkeliers hiervan op de hoogte zijn. Die laatsten proberen er nogal eens onderuit te komen.